Mount Washington

30 mei 2019 - Twin Mountain, New Hampshire, Verenigde Staten

Over of er vannacht wilde dieren om de camper hebben gelopen, zijn onze meningen verdeeld. Marieke denkt dat de moose, beer en de wasbeer dansend in flapjacks (zie demo-filmpje van Marieke) om de camper hebben gestaan. Linda denkt dat dat wel meevalt. Dat ze alleen in flapjacks bij de camper hebben gestaan🤪.

We gaan vandaag weer eens met een ander vervoersmiddel: de trein! En wel met de Mount Washington Cog Railway, een tandradspoorweg. Geopend in 1869, 150 jaar oud dus. De trein is een echte bergbeklimmer. Het is de op een na steilste spoorlijn van de wereld met een gemiddelde stijging van 25% en een maximale stijging van 37,41%.

Als je gaat staan in de coach (wagon) sta je dus helemaal schuin, terwijl je dan toch recht staat. Of toch niet en is het gezichtsbedrog?

De trein klimt de Mount Washington op vanaf ongeveer 823 meter boven zeeniveau en stopt op de top van 1917 meter. Het is de hoogste berg in Noordoost Amerika. Er is iets bijzonder aan de hand met deze top. Ze staat namelijk bekend om het uitzonderlijk grillige weer door diverse omstandigheden zoals het samenkomen van de verschillende routes van stormen, in het bijzonder van de Atlantische Oceaan naar het zuiden, de Golf en de Pacific Northwest. We besparen jullie een heel gedetailleerd weersomstandighedenrapport (we zijn Helga immers niet), maar nog wel interessant om te weten dat er 110 dagen per jaar winden zijn met meer windkracht dan een gemiddelde orkaan. Koud kan het er ook zijn, tot -42 °C en met de wind voelt dat dan zomaar als -72 °C.

Als er neerslag valt, is dat vaak in de vorm van sneeuw. In de wintermaanden ligt er dan ook een enorm dik pak. De resten liggen er nog steeds. Dare devils gaan hikend de berg op, met ski’s op de rug en zoeken die laatste resten op de hoogste bergkam of juist in de diepste ravijnen. Levensgevaarlijk....

Op de top treffen we nog een bewoner van de berg aan, een vliegende eekhoorn (lijkt meer op een rat maar goed). Vliegt op het moment van ontmoeting niet veel, maar dat zouden wij ook niet doen in deze kou en met de wind. Je kunt hikend de berg af, maar wij gaan weer met de trein 🤣.

We hebben vandaag nog meer te doen namelijk: de boodschappen bij de Walmart. Daar verkopen ze naast een super assortiment levensmiddelen ook alles op het gebied van kamperen, kleding, vlaggen (die in Amerika altijd moeten wapperen, dus zet je er een fan achter😆), sportartikelen, tuinmeubels en nog veel meer. Dus ook messen en wapens. Gewoon...in de supermarkt?!😱 Wij vinden het toch een beetje raar, dat iedereen zomaar van alles kan aanschaffen.

En natuurlijk moet ons slagschip ook wel eens een slokje drinken. Om eerlijk te zijn, ze is een zuipschuit. Proost🍾🍺🥂🍷!! Zo staan we dus regelmatig te wachten tot ze klaar is met zuipen... Wel leuk dat je dan met het afrekenen nog eens ergens binnen komt 😱.

Vlak voor zonsondergang rijden we de campground af, op ‘moose-jacht’. Het duurde even, maar wij spotten er 2 langs de kant van de weg. We snappen nu ook écht de borden moose crossing. Ze wandelen op hun gemakje de weg over!

Nu nog even in het donker de camper op zijn plekje zetten en dan gauw slapen 💪🏻

✅ moose zien

✅ flying squirrel zien

1. Albert Smit:
    31 mei 2019
    Wat een belevenis deze route. Evenals de andere, route’s. En dan nog al die dieren, bij dag en nacht. Geweldige vakantie beleving.
  2. Jolanda:
    31 mei 2019
    Ik zie het demo filmpje van Marieke niet?! Kijk ik erover heen?
  3. Riek:
    31 mei 2019
    Ik weet niet of ik wel zo hoog zou gaan. Als ik er aan denk krijg ik al kriebels in m'n buik
    En als ik goed gezien heb heeft dat eekhoorn beestje een soort vleugel onder haar lijfje zitten Een soort noodgeval. Dat hij dan kan vliegen in nood!
    Oo Marieke Als je zoveel mooie sport spullen ziet heb je soms spijt dat je tas al vol zit. Je moet nog eens weer terug hè!😠
  4. Yvonne:
    31 mei 2019
    Weer een dag (en nacht) vol vermaak achter de rug. Gaaf dat jullie Moos gezien hebben. Lucky ones!
  5. R Kers:
    1 juni 2019