Vakantiedagje

7 juni 2019 - Trois-Pistoles, Canada

We doen het vandaag rustig aan, dus we staan niet mega vroeg op. Marieke rent een rondje en dat valt niet mee met harde wind en wel een erg steil pad. Maar na de run is er de beloning: Linda’s Homemade American Pancakes🎉😋🤗.

Na het ontbijt gaan we via Sainte Rita (helemaal terecht dat ze van Rita een heilige hebben gemaakt! 😁) naar Rimouski. Onderweg een tussenstop in de supermarkt. We merken in dit Franstalige deel dat de supermarkt anders is dan bijvoorbeeld rondom Toronto maar ook anders dan in de USA. Bijvoorbeeld het brood, dat is meer zoals wij het kennen. Niet met zachte korstjes en voornamelijk zoet en wit, maar met korstjes en keuze uit diverse volkoren varianten. En er liggen niet van die megapizza’s of enorme zakken snoepgoed. Onze indruk is dat men hier meer bezig is met verantwoorde voeding.

Na een heerlijk broodje kaas rijden we verder, voornamelijk langs de enorme st Lawrence River. De rivier is heel breed en de overkant is soms bijna niet te zien. Alleen heel in de verte de contouren van de bergen. Deze zijde van de rivier is niet heel erg toeristisch. Wij vinden het erg leuk om Canada ook zo te zien, een klein beetje van het echte leven te zien. Een heel klein beetje dan, want dat wat wij zien, is maar een flintertje. Canada is na Rusland het grootste land ter wereld. Nog groter dan de USA. Canada is 242 keer groter dan Nederland en heeft maar liefst 6 tijdzones. Dat wat wij er van zien, vinden we prachtig. De mensen die we ontmoeten (met uitzondering van ‘Ans’ bij de receptie) zijn heel vriendelijk en behulpzaam.

Vandaag is het weer wel wat minder. Gister nog aangenaam warm in het zonnetje, nu maar amper 13 °C. Wel zijn er veel wolken en dat zorgt voor prachtige vergezichten én voor heel mooie foto’s. De wind in ons gezicht terwijl we over het water uitkijken, voelt eigenlijk ook best fijn.

Vanavond geen fikkie, maar versgerookte zalm uit Rimouski, brie met uien-maplechutney en superverse broodjes in ons huisje op wielen. 🥖😋🍷

En op tijd naar bed, want morgen gaan we met onze villa op de ferry van 8.00 uur om de rivier over te steken richting Tadoussac. 🤗

1. R Kers:
    8 juni 2019
    Weer mooi! Enne.. ik ben blij met m'n naam :-). :-)
  2. Albert Smit:
    8 juni 2019
    Een dag lekker rustig aan doen hoort er ook bij. Daar is het vakantie voor, maar een heel andere toch.