Where the stars & the stipes and the eagle fly

2 juni 2019 - Bar Harbor, Maine, Verenigde Staten

De dag start heel mistig, we kunnen maar een klein stukje over het water kijken. Het is ook wat fris, maar later op de dag zal het beter worden beloofd de weerman. We zitten bij de Noordelijke Atlantische Oceaan en het water is nog maar net 7 °C, dus het is hier echt nog wel wat kouder. Het is nu nog vloed, en wanneer het getij gaat wisselen, zal het water veel van de mist meenemen. De aarde is warmer dan het water en dus lost de mist boven de aarde op en neemt het water de koude mist mee.

Vandaag gaan we naar het Acadia National Park. Het park heeft een oppervlakte van 189 km² en is daarmee een van de kleinere parken van de USA. Het heeft bossen, meren, zee, hoge kliffen en eilanden. Onderweg rijden we langs de legerbasis Fort Knox. Een enorme legerplaats, want het heeft een totale oppervlakte van 441 km², er werken 30.000 militairen. Wiki zegt dat het bekend staat om de goudopslag. Wij geloven Wiki en rijden rustig door naar Bar Harbor.

Bar Harbor is een havenstadje waar walvistochten vertrekken. Dat gaan we dus niet doen, maar we hebben gelezen over een Nature Cruise door de baai (Frenchman Bay), langs de Otter Cliff en Egg Rock Lighthouse. De mist is opgetrokken, het water is rustig, dus we besluiten aan boord te gaan.

We zitten nog maar kort op de boot en de eerste zeehond komt ons al begroeten. Kort daarna zien we....de Amerikaanse Zeearend🦅!!! De Bald Eagle, zoals hij hier heet, is de nationale vogel van Amerika en staat op het grootzegel dat wordt gebruikt op officiële documenten. Vanaf een rots zit hij ons aan te kijken. En wij kijken terug. Met ietsje meer moeite dan hij want hij kan zijn zicht scherpstellen tot wel 1 mijl. Naast hem zit een jonge zeearend in de boom. De fotograaf legt met de grootst mogelijke moeite de vogels vast, helaas zijn de foto’s niet van de gewenste kwaliteit ⛴📸.

We varen door en er komen een paar nieuwsgierige bruinvissen naast de boot zwemmen. Ze duiken snel op en ook weer onder, dus ze laten zich lastig/niet fotograferen. De gids vertelt veel over het park, over de schitterende huizen langs de kliffen van de rich and famous maar ook over het ontstaan van het landschap en de vele soorten gesteenten. Vanaf Otter Cliff gaan we in volle vaart de zee over naar Egg Rock Lighthouse. Een vuurtoren die op een eivormige rots staat. Serieus, 🥚rock? Houd op met mij hoor!!

We varen een stukje om de rotsen en zie daar, de kraamkamer van de zeehonden van hier. Er liggen veel zeehonden op de rosten hun pups te zogen. De boot ligt even stil zodat we goed kunnen genieten van het moois en foto’s kunnen maken. We varen verder de baai in, en spotten alweer een zeearend, zittend bij een nest en later ook nog in vlucht. Ondanks dat het op de boot best fris was, kan onze dag niet meer stuk.

Op naar de campground in Southwest Harbor. En alwéér een fantastisch plekje!?!! Na het eten lopen we wat rond op en bij de campground. Tegenover de campground vinden we een kleine, heel oude begraafplaats. Het was ons al eerder opgevallen dat er erg veel begraafplaatsen zijn en dat ze zomaar tussen de huizen, weilanden of bossen liggen. Soms groot, soms maar een paar graven. Sommige graven zijn al erg oud. Soms staan er zelfs nog bloemen bij. Hier is vast geen systeem met grafrechten kopen?

We steken de weg weer over en lopen via het terrein een stuk bos in. En daar hebben we het gevoel dat we door vele ogen worden nagestaard👀. En dat klopt, er zit een grote kudde herten waarvan de grootste ons laat schrikken door ineens weg te springen. Daarna is het stil in het bos en zien we inderdaad overal ogen om ons heen. Linda baalt...ze heeft juist nu haar camera in de camera laten liggen. Dus morgen of overmorgen bij dusk (schemer) of dawn (ochtendgloren) nog naar eens terug om te kijken.

1. Riek:
    3 juni 2019
    Weer een dag met héél véél genieten. PRACHTIG!!!!
  2. Rob:
    Heel Gaaf!
  3. Bettie Jansen:
    3 juni 2019
    Genieten aan de andere kant vd wereldbol. Zowel voor jullie als voor de lezers. 😍